18.1.17

Graviditet och träning

I mitt fall var det självklart att jag ville träna medan jag var gravid.
Jag mådde sjukt illa under hela graviditeten så träningen anpassades självklart efter både den gravida kroppen och knoppen.
2 månader innan E kom Jag utmanade ingenting samtidigt som jag körde tungt på det som kändes bra.

4 dagar innan vattnet gick tränade jag mitt sista pass och den sista promenaden tog jag dagen innan. Ska tilläggas att det var ingen graciös promenad- och ingen direkt hård träning heller ;)

Sen kom Ellen

Första 4 veckorna var det bara kniiiiip, aktivering och promenader. Jag följde Lofsans mammaträning fram till vecka 9 ungefär. Då kände jag att jag kunde hålla en bra aktivering och efter 5 veckor hemmaträning, utöver de första 4 veckorna, var jag på gymmet igen.
Försiktigt försiktigt, kände efter i varenda del av kroppen med rädsla av återfall av något slag.

 Nu sitter jag här, 6 månader efter förlossningen och ökar vikter allt eftersom. Det är mycket som ska hänga med. Inte bara att kroppen har vart gravid så ska leder, ligament, muskelminne, rörelsemönster och händer hänga med- det tar sin lilla tid.. Längre än vad jag vill ;)

Nu tränar jag mer eller mindre som jag gjorde tidigare. Det är skönt, det är en viktig paus ifrån mammalivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar